27 december 2014

Mijn liefde voor... #1 Soldaat van Oranje de musical


Ik heb veel verschillende liefdes waar ik heel graag iets over wilde schrijven. Maar om daar nou allemaal losse artikelen over te schrijven... Zo ontstond het idee voor een nieuwe serie: "Mijn liefde voor...". En dit is het eerste deel! Met deze keer in de hoofdrol: 'Soldaat van Oranje de musical'. Ik heb de musical twee keer gezien, en sinds de tweede keer ben ik helemaal verslaafd.

Laat ik maar beginnen met wat informatie over de musical. De musical gaat over het leven van Erik Hazelhoff Roelfzema tijdens de tweede wereldoorlog. Erik is een beroemde verzetsheld uit ons land, en het verhaal is dus waargebeurd. Ik ga niet precies uitleggen wat er allemaal gebeurd, maar het komt erop neer dat deze man behoorlijk wat meegemaakt heeft, en dat wordt prachtig in de musical prachtig getoond.


Het begon met het boek dat Erik Hazelhoff Roelfzema schreef over zijn ervaringen tijdens de oorlog (links). Vervolgens werd er van dat boek ook een verfilming gemaakt (rechts). En toen kwam een hele tijd later ook het idee van een musical. Maar wat is er nou zo geweldig aan de musical? Dat zal ik eens haarfijn uitleggen.


Het decor
Dit is natuurlijk hetgene waar je iedereen altijd over hoort praten. Het decor is gebouwd in een oude vliegtuighangar. Deze is helemaal omgebouwd tot een theater inclusief een prachtige foyer (met daarin een bar/restaurant en een tentoonstelling). Het decor loopt helemaal rond de zaal. De tribune draait dan ook tijdens de voorstelling meerdere malen om van decor te wisselen. Hierdoor hoeft het decor niet telkens verbouwd te worden tijdens de voorstelling, maar kan het gewoon blijven staan. Wat tot effect heeft dat er prachtige scenes gespeeld kunnen worden op bijvoorbeeld een strand met echt water en zand (zie het plaatje hierboven) of in een enorm studentenhuis.


De muziek
Sinds de tweede keer dat ik de musical gezien heb (de eerste keer was al een paar jaar geleden, toen was ik dus eigenlijk nog veel te jong) ben ik verslaafd aan de soundtrack. Zoals jullie ook al konden lezen in dit artikel. Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ik het zo geweldig vind, over het algemeen ben ik niet zo'n fan van Nederlandse muziek, en ik ben ook nooit zo dol geweest op een musical/theaterstuk. Wel moet ik zeggen dat ik de verhouding tussen de muziek en de zang (qua volume) niet altijd even goed vond in de musical. Maar ach, dat is een klein dingetje, en dat neemt verder de kwaliteit van de muziek niet weg.


Het script
Er zitten zulke geweldige scenes tussen... Ontroerende scenes, maar ook spannende, romantische en grappige. De scene van de foto hierboven vond ik echt super. Hij was onwijs spannend en gewoon zo... echt. Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Telkens als koningin Wilhelmina in beeld komt is er wel een grappig moment, wat de musical iets luchtiger maakt, want het is natuurlijk best een zwaar verhaal. Nog twee scene foto's dan, om het af te leren...



De acteurs
Ik heb twee verschillende casts gezien, en hoewel ik van de eerste niet heel veel meer weet, vond ik ze allebei geweldig. Natuurlijk hadden ze allebei hun min- en pluspunten, ze lagen zeker niet ver uit elkaar. Ze hebben in ieder geval wel allemaal mensen uitgekozen die echt goed kunnen acteren, en niet maar wat beroemde mensen die eigenlijk niks kunnen. Ik kan verschillende casts die ik heb meegemaakt niet zo één, twee, drie op een rijtje zetten, maar ik weet wel dat ik de eerste keer Matteo van der Grijn als Erik had, en de tweede keer Dorian Bindels. (zie hieronder)


Conclusie: 'Soldaat van Oranje de musical' is geweldig. Je moet zeker een keer gaan kijken. Ik hoop dat ook ik nog een keer de kans krijg om te gaan. Laatst heb ik het boek gekocht voor 1 euro op een rommelmarkt, en ik ben zeker ook van plan de film eens te kijken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten