07 april 2015

Mijn liefde voor... #3 Les Misérables


Een beetje te laat, maar door de paasdagen heb ik geen tijd gehad om een artikel te schrijven, sorry! Een hele tijd geleden heeft mijn zus Les Misérables voor het eerst gezien. Sinds die keer hamert ze er al heel lang op dat ik hem ook moet zien. Een paar maanden geleden heb ik dat dan ook eindelijk gedaan. Ik was gelijk verkocht en ben nu helemaal verslaafd. Ondertussen heb ik de film al drie keer gezien en heb de nummers al talloze keren geluisterd. Niet meer dan logisch dus dat mijn volgende Mijn liefde voor... hierover zou gaan.

Ik heb het over de film Les Misérables. Oorspronkelijk was het een boek waar vervolgens een musical van is gemaakt. Dat is ondertussen een echte klassieker geworden en dus besloten ze van dit verhaal in 2012 ook een film te maken. De musical heb ik nog niet gezien en ook het boek heb ik niet gelezen, maar dat ben ik nog zeker van plan. Al wil de musical wel in bijvoorbeeld Engeland zien, want in het Nederlands worden de liedjes echt verpest. Maar laat ik niet op de zaken vooruit lopen, de film, daar gaat het nu om.

Het is dus een verfilming van de musical en dat is heel duidelijk te merken. In de hele film worden namelijk maar ongeveer tien woorden gesproken, de rest wordt allemaal gezongen. Je moet er van houden, maar persoonlijk houd ik heel erg van liedjes in de film. En verder zijn er nog veel meer punten die er bij mij voor zorgden dat ik de film geweldig vind.



Het verhaal
De film speelt zich af in 1815, dat is dus net na de Franse revolutie. De hoofdpersoon is Jean Valjean. Hij heeft nadat hij een keer een brood gestolen heeft 19 jaar cel atraf gekregen en aan aan het begin van de film mag hij een tijdje op proeftijd vrijuit gaan. Wel krijgt hij papieren mee waarop staat wat hij fout heeft gedaan, waardoor hij nergens werk kan krijgen. Vervolgens ga je een aantal jaar verder on de tijd waar je kan zien dat Valjean een heel nieuw leven is begonnen en maak je kennis met de personages Marius, Fantine, Cosette, Eponine en meer. Het verhaal is ontroerend, op sommige momenten grappig en op veel punten herkenbaar, ondanks dat het zich twee eeuwen geleden afspeelde. Er zitten zeker wijze lessen in en ik heb zowel gehuild als gelachen bij het bekijken van de film. Ik ga er verder niet heel veel over zeggen omdat het anders niet zo boeiend meer is om de film zelf te gaan kijken, maar ik hoop dat dit je al een beetje enthousiast heeft gemaakt. Mocht je toch nog meer willen weten, dan verwijs ik je door naar de Wikipedia pagina. Of bekijk gewoon de trailer hierboven, dan krijg je ook al een beetje een beeld.


De muziek
Zoals ik net al zei bestaat de volledige film uit liedjes. Ik vind dit heerlijk omdat je hierdoor zonder dat je de hele film moet kijken, je toch weer even in die film kan wanen. Daarnaast vind ik het ook gewoon mooie muziek. Natuurlijk, je moet wel van musical liedjes houden, want de meeste nummers komen letterlijk uit de musical en zijn alleen wat ingekort, maar persoonlijk vind ik dat heel leuk.

De acteurs kunnen stuk voor stuk goed zingen. Er worden veel opmerkingen gemaakt over de stemmen van Amanda Seyfried (Cosette), Russel Crowe (Javert), Daniel Huttlestone (Gavroche) en Eddie Redmayne (Marius) maar ik vind deze bij allemaal onterecht. Mocht je een liedje uit de film willen horen dat door de betreffende acteurs wordt gezongen, klik dan op hun namen. Maar kijk uit, het zijn vaak dus echt scènes uit de film. Sommige zeggen over Amanda dat het heel mooi is wat ze doet, andere zeggen dat haar stem veel te hoog en lelijk is. Persoonlijk vind ik het wel heel mooi en vooral erg knap, zelf zou ik dat niet kunnen! Russel zou te monotoon zingen, maar dat vind ik juist goed bij zijn rol passen (een soort politieagent die Jean Valjean achterna zit), een beetje dreigend. Over Daniel's accent wordt veel geklaagd, maar dat vind ik zelf juist schattig en helemaal niet storend omdat je hem niet heel erg veel hoort. Ook Eddie Redmayne vinden veel mensen irritant. Zijn stem is inderdaad vrij hoog voor die van een man, maar ook hier vind ik het zeker niet lelijk.

Ik vind ook het orkest achter de zang erg goed. Fun fact: wist je dat alle nummers live op de set zijn opgenomen? De acteurs hebben dus niet van te voren in een studio de nummers opgenomen, maar hebben ze tijdens het acteren gezongen. Zie daarover hier een video.

vlnr: Amanda Seyfried, Eddie Redmayne, Samantha Barks, Russel Crowe, Sacha Cohen, Hugh Jackman, Anne Hathaway

De acteurs
Oké, ik heb het al even over de acteurs gehad, maar er zijn nog meer geweldige mensen in deze film. Bijvoorbeeld Anne Hathaway (Fantine), Hugh Jackman (Jean Valjean) en Samantha Barks (Eponine). Zelf hou ik het meest van Anne, Samantha en Russel. Anne omdat ze een geweldige solo heeft die me telkens weer een beetje laat huilen en Samantha en Russel omdat ik hun personages gewoon heel leuk vind. Javert (Russel dus) is een beetje de "bad guy" en die personages vind ik vaak leuk. Oh, ik vergeet bijna nog iets over Helena Bonham Carter te zeggen! Zij speelt samen met Sacha Baron Cohen mevrouw en meneer Thénardier. Dit duo is de komische noot uit de film en het zijn dan ook hun scènes die me aan het lachen maken. Klik hier voor de volledige cast.


De aankleding
Je kan zeker zien dat er aan alles veel aandacht is besteed. Het décor is tot in de puntjes uitgewerkt en de costuums passen prachtig bij de personages. Je waant je helemaal in de 19e eeuw en je wordt echt in het verhaal gezogen. Je ziet hoe slecht de mensen het hadden en hoe wanhopig ze zijn om een beter leven te krijgen. Verder valt er niet veel over de aankleding te zeggen, hij was gewoon erg goed! :) Hier nog een aantal scène foto's:








Kortom: ontroerend, grappig en gewoon heel erg mooi. Mocht je nog geïnteresseerd zijn, dit is mijn collectie op WeHeartIt die ik volledig aan Les Misérables en zijn acteurs heb gewijd.  

1 opmerking:

  1. ik vond het ook een hele mooie film! Je zit er helemaal in en waant je echt een paar eeuwen geleden! xxx Moniek

    BeantwoordenVerwijderen