14 oktober 2015

De Engelse taal

Laatst vroeg een vriendin mij, waarom mijn twitter bio in het Engels was. Bijna al mijn tweets en ook mijn blog zijn immers in het Nederlands. Zou ik mensen niet op het verkeerde spoor zetten zo? Mijn eerste reactie was dat het een onzinnige vraag was, want wat maakt het nou uit in wat voor taal je twitterbio is? Maar naderhand ging ik er toch over nadenken. Waarom kies ik eigenlijk bijna altijd voor Engels bij dit soort dingen?

Het antwoord is aan de ene kant simpel, aan de andere kant een beetje vreemd. Ik vind Engels simpelweg leuker. Nou ben ik hier zeker niet de enige in, hoeveel mensen zeggen bijvoorbeeld wel niet dat ze meer van Engelse dan van Nederlandse muziek houden, puur omdat het beter klinkt?

Maar mijn liefde voor Engels gaat verder dan muziek (wow, zo klinkt het meteen heel diepzinnig). Engels huiswerk vind ik bijvoorbeeld meestal niet zo erg, zeker niet als we een stukje moeten schrijven. In de les vind ik het altijd heel chill als je met een paar klasgenoten in het Engels over een bepaald onderwerp moet praten. Toch is Engels niet mijn favoriete vak, maar dat komt vooral doordat de lessen meestal vrij saai zijn.

Daarnaast heb ik de rare gewoonte ontwikkeld om af en toe in het Engels te denken. Terwijl ik de taal eigenlijk niet eens echt goed spreek! Denken in een andere taal zou niet zo raar zijn als je bijvoorbeeld heel vaak alleen maar Engels om je heen hoort, of als al je leerboeken in het Engels zijn. Bij mij is dit niet het geval en toch gaat mijn hoofd soms compleet over op Engels. Soms kan ik ook gewoon echt niet meer op een Nederlands woord komen, terwijl het Engelse woord al lang in m'n hoofd zit.

Maar waarom vind ik het Engels dan zoveel beter dan mijn moedertaal, Nederlands? Ik heb werkelijk geen idee. Natuurlijk is een verklaring dat ik veel tijd doorbreng op het internet. Ik heb op sites als Tumblr. of Instagram wel eens contact met mensen die alleen Engels praten. YouTube video's kijk ik vaak in het Engels. Ook series en films kijk ik altijd in de originele taal, wat vaak Engels is. Vroeger keek ik die nog wel nagesynchroniseerd, maar tegenwoordig vind ik het Nederlands én gewoon stom klinken én erger ik me enorm aan het vaak niet gelijk lopende geluid. Maar goed, dat is weer een ander verhaal.

Conclusie: ik vind Engels leuk. Nederlands met al z'n rare klanken en bijna kinderlijk klinkende uitdrukkingen vind ik in veel gevallen gewoon minder mooi dan Engels. En om op de vraag aan het begin terug te komen, mijn twitterbio is in het Engels zodat iedereen het kan begrijpen, maar eigenlijk vooral omdat het beter klinkt. Sorry. :)

1 opmerking: