02 oktober 2015

Disney Diaries #1: Pocahontas

Ik denk dat ik deze film ooit wel eens gezien heb toen ik klein was, maar ik wist er helemaal niks meer van. Het is ook een van de weinige Disney films die we niet op dvd of videoband hebben. Heel veel mensen zeggen echter altijd dat het een hele mooie film is en het is een echte klassieker. Een goede film dus om mijn eerste Disney Diary aan te wijden. Deze week keek ik namelijk Pocahontas!
Waar gaat het over?
Het verhaal speelt zich af in 1607. Pocahontas gaat over een indianen meisje dat - surprise, Pocahontas heet. Ze is de dochter van het opperhoofd van haar indianenstam. Wanneer Kocoum om haar hand vraagt, terwijl ze helemaal niks in hem ziet, vraagt ze "Grootmoeder Wilg", een pratende boom, om hulp.

Vanuit Engeland komt er ondertussen een schip aan, vol met mensen die van plan zijn een kolonie te stichten in Amerika en al het goud dat er in de grond zit mee te nemen. Één van de  opvarenden is de beroemde John Smith die erom bekend staat dat hij alle wilden, zoals de indianen genoemd werden, aan kon. Als John erop uit gaat om het land te verkennen volgt Pocahontas hem. Natuurlijk wordt ze ontdekt, maar in plaats van dat John haar meteen vermoordt, ze wordt ontdekt, maar ze voelen een onwijze klik en worden op slag verliefd. Pocahontas probeert John duidelijk te maken dat indianen helemaal niet zulke wilden zijn en John probeert op zijn beurt zijn baas en de andere kolonisten duidelijk te maken dat ze de indianen helemaal niet hoeven te vermoorden. Maar gaat dat wel goed?


De film is gebasseerd op een waargebeurd verhaal. Pocahontas heeft namelijk echt bestaan. Het verhaal is wel wat geromantiseerd. Ze was in de tijd van de film in het echt namelijk nog maar 13 jaar oud en met John Smith heeft ze dus nooit iets romantisch gehad. Maar goed, het gaat om het idee. :)

Wat vond ik er van?
Ik vond het een leuke film. De boodschap is erg mooi en ook al speelde het zich meer dan 400 jaar geleden af, kunnen veel mensen nu hier ook nog wel wat van leren. Het was weer even wennen om voor het eerst sinds lange tijd weer een echte ouderwetse tekenfilm te kijken, maar dat stoorde me niet. Het verhaal was vrij simpel en niet heel erg uitgebreid. Natuurlijk is het een kinderfilm, maar ietsjes meer had van mij wel gemogen. Het einde was ook vrij open. Gelukkig is er blijkbaar nog een vervolg, dus dat moet ik dan maar gewoon gaan bekijken.


Het leukste nummer?
Het welbekende Colours of the wind vond ik zeker het mooiste nummer uit de film. Ook hier zat weer een mooie boodschap in waar veel mensen een voorbeeld aan zouden moeten nemen. De tekst is heel mooi, maar ook gewoon de uitvoering. Een van mijn favoriete YouTubers, Carie Fletcher, heeft hem ook een keer gecoverd. Die uitvoering kan je hier bekijken. 


De leukste karakters? 
Ik vond Meeko en Flit sowieso het leukst. Meeko is Pocahontas' wasbeer en Flit haar kolibrie. Ze hebben beiden niet echt een grote rol in het verhaal en ze hadden makkelijk weggelaten kunnen worden, maar ze zorgen wel voor grappige stukjes en ik vind ze geniaal.

Zoals ik vorige week al zei wordt elk Disney Diary een korte bespreking van de film en veel langer dan dit wil ik het dus ook niet maken. Echter, mochten er dingen zijn waar jullie graag mijn mening over willen uit de films die ik kijk, dan hoor ik dat graag. Voor nu houd ik het even bij deze vragen.

Fijn weekend!

Alle afbeeldingen in dit artikel behoren toe aan Walt Disney Pictures en zijn dus niet mijn eigendom.






























Geen opmerkingen:

Een reactie posten