04 december 2016

Fantastic Beasts review ♥ BLOGMAS 2016 ♥ DAG 4

Vanaf het moment dat ik hoorde dat er een spin-off gemaakt zou worden van de Harry Potter films keek ik er naar uit. Hoewel ik naast enthousiasme ook een lichte angst had dat ze deze prachtserie zouden verpesten, was ik vooral erg excited. Vandaar dat ik in de eerste week dat Fantastic Beasts and Where To Find Them uit was meteen naar de bioscoop ging om hem te zien. Wat ik ervan vond kan je hier in het kort lezen!

Over de film
Fantastic Beasts is dus een spin-off van de Harry Potter serie en het speelt zich af rond 1920 in New York. De hoofdpersoon is de Britse Newt Scamander, gespeeld door Eddie Redmayne. De film start met Newt die in New York aankomt met zijn koffer vol met fantastic beasts, of fabeldieren, in het Nederlands. De koffer gaat per ongeluk open en een aantal beesten ontsnappen, die Newt weer moet vangen.

1920 is in New York een tijd waarin de niet magische mensen een licht vermoeden hebben dat er heksen en tovenaars tussen hen in leven. Om te voorkomen dat er een oorlog uitbreekt tussen de magische en niet magische gemeenschap probeert MACUSA (de Amerikaanse versie van het Ministerie van Toverkunst) de Wizarding World zo geheim mogelijk te houden. Wat ertoe leidt dat de wetten veel strenger zijn dan in Engeland, waar Newt vandaan komt.

Er zit nog meer in het verhaal, maar er zijn mensen die dat een stuk beter kunnen uitleggen dan ik, dus als je meer wil weten kan je het best gewoon even googelen.

Wat ik ervan vond (spoiler alert!)
In het kort? Ik vond de film geweldig. Zodra hij begon zat ik met open ogen te kijken. Aan de ene kant omdat ik gewoon niet helemaal kon geloven dat ik echt naar een nieuwe film over het Harry Potter universum keek en anderzijds gewoon omdat het zo prachtig was. Ik werd volledig verliefd op De nieuwe personages. Newt is niet een standaard hero, maar een man die wel heel slim is, maar eigenlijk beter met zijn dieren om kan gaan dan met mensen. Jacob is de komische noot in het verhaal maar zorgt ook voor een liefdevol element door de ontwikkeling van zijn relatie met Queenie. De wereld is weer mooi magisch en goed weergegeven. Er is aan elk detail gedacht, en de kleine linkjes naar de originele Harry Potter serie zijn als echte fan super leuk om op te merken.

Geweldig vond ik het om weer wat meer te weten te komen over de wereld die J.K. Rowling heeft geschapen. Ik kan niet wachten om dit verhaal nog meer te ontdekken. Het maakt me erg enthousiast dat we nu eindelijk meer te weten zullen komen over Perkamentus' verhaal met Grindelwald, want dat heeft me altijd al geïntrigeerd.

De enige kritiek die ik toch nog zou kunnen bedenken is dat ik het einde (de onthulling van Grindelwald) al ver van te voren aan zag komen en dat dus vrij voorspelbaar was. Maar aan de andere kant zaten er ook veel momenten in die ik wel heel onverwachts vond en die het verhaal dus toch wel een stuk spannender maakten.

Het andere kritiekpuntje dat ik heb is het casten van Johnny Depp. Ik vond de hele cast perfect gekozen, maar Johnny Depp vind ik gewoon niet bij de rol van Grindelwald passen. Het gaat me absoluut niet om het drama rondom de acteur zelf van het moment, en ik vind hem ook echt wel een goede acteur, maar voor deze rol lijkt hij me gewoon niet het goede persoon (hij lijkt ook gewoon veel te oud haha).

Het is waar dat het verhaal veel grappige momenten kent, maar in het commentaar dat er geen spannende stukken in zouden zitten kan ik me totaal niet vinden. Ik vond het een goede combinatie van enerzijds het het komische en hartverwarmende verhaal van Newt en anderzijds het donkere verhaal over de obscurrussen en Gellert Grindelwald. Het had een mooie boodschap en ik ben in love. Ik kan niet wachten op de andere films en mijn angst om telleurgesteld te worden is absoluut niet uitgekomen.

J.K. Rowling, you did it again.  ​

1 opmerking: